خوراکی ها و غذاهایی که طبع گرم دارد

پاکسازی بدن در فصل بهار

خوراكي هايي كه به اندازه «شوفاژ» گرمتان مي كند!

در آب و هواي سرد بايد بتوانيم خود را قوي نگهداريم بنابراين مي‎توانيم با مصرف خوراکي‎هاي مفيد که براي زمستان مناسب هستند، بدن خود را تقويت کنيم.
در روزهاي برفي و آب و هواي سرد، سالم و قوي نگهداشتن بدن تا اندازه اي دشوار است. علاوه بر اين، زمستان به خصوص مي‎تواند پوست را خشک کند و ممکن است در نهايت مجبور شويد براي مبارزه با خشکي پوست مقدار زيادي مايعات بنوشيد که افاقه‎اي هم ندارد.
اما با کمي برنامه ريزي، مي توانيد غذاهاي سالمي بخوريد تا هم مقدار زيادي از مواد مغذي به بدن‎تان برسانيد و هم بشقاب خود را در طول زمستان پر از طعم و مزه کنيد. همچنين، خوردن غذاهاي سالم مي تواند از پوست شما با وجود کم شدن تدريجي دما محافظت کند و شما را گرم و پر انرژي نگهدارد.

از عسل و دارچين غافل نشويد!
اگر فردي سرمايي هستيد، بيشتر سراغ غذاهايي مانند «عسل» و چاي «دارچين» و ارده برويد و اين غذاها را حتما در اين فصول در رژيم غذايي خود بگنجانيد. زيرا مصرف اين خوراکي ها مانع از بروز بيماري هايي مانند «استرس» و «اضطراب» در شما مي شود و احساس سرما را در بدن شما از بين مي برد.همچنين خوردن يک ليوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث مي شود همواره دست و پاهايتان گرم باشد و احساس سرما و بي حالي در ساعات سرد روز نداشته باشيد.

پرتقال
پرتقال يکي از بهترين ميوه‎هاي خانواده مرکبات و يک خوراکي مفيد براي زمستان است. اين ميوه حاوي سطوح بالايي از ويتامين C است، آنتي اکسيداني که سلول هاي سيستم ايمني بدن، به خصوص بيگانه خوارها و لنفوسيت هاي تي، براي انجام وظايف خود به آنها نياز دارند.خوردن يک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ويتامين C را که ممکن است به کاهش مقاومت در برابر پاتوژن هاي (بيماري زا) خاص منجر شود، کاهش مي ‎دهد.
پتاسيم موجود در پرتقال کمک مي کند تا از پوست خود در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) محافظت کنيد. اسيدهاي آمينه موجود در اين ميوه نيز فوايدي براي پوست‎تان دارد.اين ميوه آبدار کالري بسيار کمي نيز دارد.

هويج
خوردن يک هويج شيرين يا يک کاسه سوپ هويج داغ، در حالي که زير پتو نشسته‎ايد، بسيار دلچسب است. در واقع، هويج يکي از ابرخوراکي‎هاي اجتناب‎ناپذير در فصل زمستان و درواقع يک خوراکي مفيد و گرم کننده بدن براي زمستان است.
اين ريشه حاوي مقادير بالايي از بتاکاروتن است که بدن آنها را تبديل به ويتامين A مي‎کند. ويتامين A سيستم ايمني بدن را تقويت مي‎کند و به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک مي‎کند و خطر ابتلا و مدت زمان مشکلات تنفسي را با سالم نگهداشتن ريه کاهش مي‎دهد.به علاوه، هويج پوست را در طول ماه‎هاي زمستاني سالم، درخشان و زنده نگه مي‎دارد. ويتامين A و آنتي‎اکسيدان‎هاي متفاوت ديگر موجود در اين گياه به ترميم بافت پوست آسيب ديده کمک مي‎کند. همچنين به مرطوب ماندن پوست کمک خواهد کرد و از خشکي و پوسته پوسته شدن پوست جلوگيري مي‎کند.

چغندر
چغندر با آن رنگ قرمز روشن و برگ‎هاي سبزي که دارد، نه تنها به سالاد يا ظرف سوپ زمستان تان رنگ مي‎دهد، بلکه به شما کمک مي‎کند سالم بمانيد و در زمستان احساس سرماي کمتري داشته باشيد.
چغندر سرشار است از مواد شيميايي گياهي مفيد و آنتي اکسيدان هايي است که با راديکال هاي آزاد که به سلول‎هاي سالم و دي اِن ايِ آنها آسيب مي رسانند، مبارزه مي کنند و به اين ترتيب از سيستم ايمني بدن محافظت مي کنند و يک خوراکي مفيد براي زمستان است.اين ريشه خوراکي همچنين به گلبول هاي سفيد خون سوخت مي ‎رسانند، به اين ترتيب آنها مي توانند به ميکروب هاي موجود در روده حمله کنند و به رشد باکتري هاي خوب در بدن شما کمک کنند.حتي برگ هاي سبز چغندر سرشار از ويتامين C، بتاکاروتن، کلسيم، آهن و منيزيم هستند.

تخم مرغ
خوردن تخم مرغ کامل در طول ماه هاي زمستان بسيار حياتي است. زرده بيش از 90 درصد کلسيم و آهنِ موجود در تخم مرغ را دارد و سفيده تقريبا نيمي از پروتئين تخم مرغ را در خود دارد. در واقع، تخم مرغ حاوي ميزان مناسبي از تمام 9 اسيد آمينه ضروري مورد نياز بدن است.بدن پروتئين را به عنوان سوخت براي ساختن آنتي بادي هايي استفاده مي کند که به مهاجمان خارجي حمله و از عفونت جلوگيري مي کنند.به علاوه، خوردن تخم مرغ براي صبحانه به شما کمک خواهد کرد وزن مناسب بدن تان را حفظ کنيد زيرا اين ماده غذايي علاوه بر تامين انرژي، به شما احساس سيري نيز مي دهد. پروتئين موجود در تخم مرغ انرژي پايداري فراهم مي کند، زيرا به سادگي باعث افزايش سطح قند خون تان که بعدا پايين مي آيد، مي شود.يک تخم مرغ کوچک همچنين سرشار است از چند ويتاميني که براي سلامت شما ضروري هستند مانند ويتامين B2، B12، A و E. تخم مرغ سرشار از آهن، روي و فسفر است. سه مواد معدني مهم که براي بدن شما بسيار حياتي هستند.قدرت آنتي اکسيداني تخم مرغ با راديکال‎هاي آزاد مبارزه مي کند و همين به نوبه خود از بدن ‎تان در برابر بيماري هاي مختلف محافظت مي کند و همواره شما را گرم نگه مي‎ دارد.تخم مرغ را خواه آب پز کنيد، بدون پوست در آب بپزيد، با آن نيمرو درست کنيد يا در پخت املت از آن استفاده کنيد، مي تواند يک صبحانه عالي براي شروع صبح زمستاني شما باشد. فقط اصلا تخم مرغ خام يا نيمه پخته نخوريد چون ممکن است حاوي نوعي باکتري باشد که به سلامت شما آسيب مي رساند.

زنجبيل
وقتي نوبت به نوشيدني هاي گرم در طول فصل زمستان برسد، اصلا نمي توانيد چاي زنجبيل تسکين دهنده را ناديده بگيريد.
زنجبيل که سرشار از آنتي اکسيدان است، يک راه عالي براي تقويت سيستم ايمني بدن تان است به اين ترتيب که راديکال هاي آزاد را در بدن شما کاهش مي دهد. زنجبيل همچنين گردش خون را در بدن افزايش مي دهد که براي سلامت بسيار مهم است.
در آغاز سرماخوردگي يا آنفلوآنزا، زنجبيل به عنوان يک آنتي‎بيوتيک موثر عمل مي کند. اين ريشه خوراکي همچنين در کاهش علائم التهاب و ورم مفاصل که در طول ماه هاي زمستاني بدتر مي‎شود، موثر است.زنجبيل به بهبود فرآيند هضم نيز کمک مي کند و از پوست صاف و بي‎عيب و نقص محافظت مي‎کند.
علاوه بر اين، زنجبيل به نرمال شدن سطح قند خون کمک مي‎کند؛ طبيعي نبودن قند خون ممکن است توانايي شما را براي از دست دادن وزن يا خوردن مواد غذايي سالم تحت تاثير قرار دهد.
2 يا 3 فنجان دمنوش زنجبيل در روز بنوشيد تا در روزهاي برفي به هيچ وجه احساس سرما نکنيد.
1. يک قاشق غذا خوري از برش‎هاي زنجبيل و 2 فنجان آب را در يک قوري کوچک بريزيد.
2. حرارت را زياد کنيد تا آب داخل قوري بجوشد.
3. حرارت را کم کنيد، در قوري را بگذاريد و اجازه بدهيد به مدت 10 دقيقه با حرارت ملايم بجوشد.
4. ترکيب را صاف کنيد و کمي به آن عسل بيفزائيد. براي بهبود طعم و مزه، همچنين مي توانيد 1 قاشق چايخوري آب ليمو تازه به آن اضافه کنيد.

زردچوبه
زردچوبه يکي از بالاترين سطوح آنتي‎اکسيدان را در ميان مواد خوراکي دارد و بايد يکي از ضروريات در طول ماه‎هاي زمستان باشد که باعث افزايش دماي بدن مي شود. اين ادويه مي تواند سيستم ايمني بدن را تقويت کند اگر به طور مرتب مصرف شود.
زردچوبه با توجه به خواص ضدالتهابي و آنتي‎اکسيداني اش، مزاياي فراواني نيز براي افراد مبتلا به درد مفاصل در طول روزهاي زمستان دارد.
به علاوه، اين ماده خوراکي به مبارزه با راديکال هاي آزاد که به پوست آسيب مي زنند و درخشش و کشساني آن را از بين مي برند، کمک مي کند.
با اضافه کردن زردچوبه به يک ليوان شير مي‎توانيد يک نوشيدني سالم تهيه کنيد. در واقع، شير زردچوبه گرم يک درمان خانگي محبوب براي سرفه، احتقان، سرماخوردگي و آنفولانزاست. اين نوشيدني به ويژه در برابر سرفه خشک موثر است.

تهيه شير زردچوبه:
1. يک فنجان شير را روي اجاق گاز گرم کنيد.
2. وقتي شير گرم شد، ½ قاشق چاي خوري پودر زردچوبه به آن اضافه کنيد. هم بزنيد تا زردچوبه کامل حل شود.
3. 1 تا 2 قاشق چاي خوري ريشه زنجبيل، 2 حبه، و 1 هل اضافه کنيد.
4. اجازه بدهيد که اين محلول چند دقيقه بجوشد.
5. شير را از يک صافي ريز رد کنيد و در حالي که هنوز گرم است، آن را بنوشيد و لذت ببريد.

بادام
خوردن يک کاسه آجيل، به خصوص بادام بو داده، در يک بعد ازظهر سرد زمستاني براي خيلي ها خوشايند است.
بادام يکي از بهترين مواد غذايي براي حفظ سلامت شما در طول زمستان است. اين مغز کوچک سرشار از آنتي‎ اکسيدان‎هايي است که مي‎توانند با مبارزه عليه راديکال‎هاي آزاد که سيستم ايمني شما را ضعيف مي‎کنند، تاثير شگفت‎انگيزي روي سلامت شما بگذارند. آنها همچنين غني از نوع بسيار خوبي از پروتئين، منيزيم، فيبر، ويتامين B، کلسيم، پتاسيم، فسفر، روي، آهن و چربي‎هاي سالم هستند. بادام مي‎تواند ميل به خوردن قند را در شما متوقف کند و احساس سيري را در شما افزايش دهد و به اين ترتيب از افزايش وزن جلوگيري کند.ويتامين E موجود در بادام به تغذيه پوست شما کمک مي‎کند و از آن در مقابل اشعه UV خورشيد که بسيار مضر است، محافظت مي‎کند. به علاوه، بادام با داشتن خواص ضدپيري زياد، به کاهش چين و چروک، خطوط ريز و نشانه‎هاي ديگر پيري کمک مي‎ کند و از خشکي پوست به واسطه هواي خشک زمستان جلوگيري خواهد کرد.
– شما مي‎توانيد روزانه 15 تا 20 بادام به عنوان يک ميان وعده سالم و خوشمزه بخوريد. با اين حال، از آنجايي که بادام سرشار از چربي‎هاي اشباع نشده و کالري است، نبايد در خوردن آن زياده روي کنيد.
– قبل از حمام رفتن، بدن خود را با روغن بادام ماساژ بدهيد تا پوست تان به طور قابل ملاحظه‎اي درخشان و زنده شود.

انار
انار، يکي از قديمي‎ترين ميوه‎هاي جهان، سرشار از آنتي‎اکسيدان هايي، مانند پلي فنل، تانن، فلاونوئيدها و آنتوسيانين‎هاست که کمک خواهند کرد در طول زمستان سالم و پر انرژي بمانيد. اين ميوه همچنين داراي خواص ضدالتهابي است که گفته مي‎شود مانع آنزيم‎هايي مي‎شوند که به مفاصل آسيب مي‎رسانند و باعث درد و سفتي مي شوند. اين خاصيت به ويژه براي افراد مبتلا به آرتريت مفيد است.
انار همچنين داراي مزاياي ضدپيري براي پوست است و آن را انعطاف‎پذير، صاف و جوان نگه مي‎دارد. انار با توجه به ميزان بالاي ويتامين C که دارد، تشکيل کلاژن را افزايش مي‎دهد و کمک مي‎کند افتادگي پوست و چين و چروک ديرتر پديدار شوند.
به علاوه، به دليل کالري نسبتا کمي که دارد، به درد کساني که مراقب وزن شان هستند، مي‎خورد. شما مي‎توانيد اين ميوه ترش را به کوکتل، آب ميوه، اسموتي و سالادتان اضافه کنيد. حتي مي‎توانيد آن را به عنوان ميان وعده بخوريد.

کلم بروکلي
اين سبزي زيبا حاوي ميزان بسيار زيادي آنتي‎اکسيدان و همچنين تعدادي ويتامين و مواد معدني است.
کلم بروکلي به ويژه ويتامين C، فيبر، بتا کاروتن، فولات و پتاسيم زيادي دارد.اين سبزي همچنين فوايدي براي پوست خشک و پوسته پوسته شده شما در زمستان دارد. ويتامين C توليد کلاژن را براي سالم نگهداشتن پوست تحريک مي‎کند، در حالي که ويتامين A از غشاء سلول پوست محافظت مي‎کند و مانع از آسيب پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشيد مي‎شود.
به علاوه، اين ماده خوراکي تنها 15 تا 25 کالري در هر وعده دارد، بنابراين لازم نيست در مورد افزايش سايز کمرتان در طول ماه هاي زمستان نگران باشيد.کلم بروکلي را به غذاهاي گياهي اضافه کنيد يا به روش تفت روغن داغ آنها را بپزيد. براي داشتن عطر و طعم بيشتر، بروکلي‎ها را بخار پز کنيد يا آنها را در فر بپزيد. سوپ کلم بروکلي نيز طرفداران زيادي دارد.در کنار اين خوراکي هاي مفيد براي زمستان بايد شکلات تلخ، چاي سبز، سيب زميني شيرين، شکر زرد، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور جو دوسر و گريپ فروت را نيز براي افزايش دماي بدن‎تان در رژيم غذايي خود بگنجانيد.